Personelimiz İçin önemli Bilgiler
09 Ağustos 2023

BOZKIR DEVLET HASTANESİ

Personelimiz için önemli bilgiler

 

ELİME İĞNE BATTI NE YAPACAĞIM?

1-Yaralanma sonrası ilk olarak temas bölgesi su ve sabunla yıkanmalı,%10 luk povidon iyod (batikon) ile temizlenmelidir.

2-Temas bölgesi sıkma, emme, kanatmaya çalışma vb. yöntemlerle kesinlikle travmatize edilmemelidir.

3-Yaralanan kişi HBYS üzerinden İstenmeyen Olay Bildirim Formu doldurularak veya Kalite dökümanlarından Kesici-Delici Alet Yaralanmaları Bildirim Formu doldurularak enfeksiyon kontrol hemşiresine bilgi verilir. Enfeksiyon Kontrol Hemşiresi tarafından İş Kazası Bildirimi yapılır.

4-Enfeksiyon kontrol hemşiresi, kazaya uğrayan kişiyi tetkik ve tedavisi için Enfeksiyon Kontrol Hekimine yönlendirir.

5-Temas sonrası izlem ve profilaksi uygulamaları enfeksiyon kontrol hemşiresi ve enfeksiyon hastalıkları doktoru tarafından yürütülür.

KİŞİSEL KORUYUCU EKİPMAN NASIL GİYİLİR, NASIL ÇIKARILIR?

KKE GİYME SIRASI

El Hijyeni sağlandıktan sonra;

ÖNLÜK----MASKE-----GÖZLÜK-----ELDİVEN

KKE ÇIKARMA SIRASI

ELDİVEN----GÖZLÜK-----ÖNLÜK-----MASKE

El hijyeni sağlanır.

KAN VE VÜCUT SIVISI İLE TEMASA MARUZ KALDIM; NE YAPMALIYIM?

1-Mukoza temaslarında temas bölgesi bol suyla yıkanmalıdır.

2-Yaralanan kişi HBYS üzerinden İstenmeyen Olay Bildirim Formu doldurularak veya Kalite dökümanlarından Kan ve Vücut Sıvılarının Sıçramasına Maruz Kalma Bildirim Formu doldurularak enfeksiyon kontrol hemşiresine bilgi verilir.Enfeksiyon Kontrol Hemşiresi tarafından İş Kazası Bildirimi yapılır.

3-Enfeksiyon kontrol hemşiresi, kazaya uğrayan kişiyi tetkik ve tedavisi için enfeksiyon hastalıkları polikliniğine yönlendirir.

4-Temas sonrası izlem ve profilaksi uygulamaları enfeksiyon kontrol hemşiresi ve enfeksiyon hastalıkları doktoru tarafından yürütülür.




SAĞLIK TARAMASI MI YAPILIYOR?

1-İşe girişte her sağlık personeline Tamkan, Biyokimya, Hormon ve viral hepatit markerlerine (HBsAg, anti-HCV) bakılır.

2-Personelin çalışacağı bölüme göre (Görüntüleme, Labratuvar, Odyometri lab. gibi) ek testler de istenmektedir.

3-Hastane Çalışanları Sağlık Tarama Planı ile rutin taramaların yapılması sağlanmaktadır. Enfeksiyon Hemşiresi Koordinasyonunda  Planına göre personele ulaşılarak ve  bilgi verilerek tarama yapılması sağlanır.

4-Sağlık taramaları Sağlık Tarama Planına göre yapılır.

MAVİ KODDA NE YAPACAĞIM?

1-Personelimiz mavi kod durumunda en yakın telefondan 2222, arar ve telefonu cevaplayan kişiye birimini adını soyadını ve ne olduğunu kısaca anlatarak MAVİ KOD başlatmak istediğini belirtir. Mavi Kod ekibi en fazla 3 dakika içerisinde olay yerine ulaşır.

2-Mavi kodu başlatan personelimiz, kalite dokümanlarında bulunan MAVİ KOD OLAY BİLDİRİM FORUMU’ nu doldurur.

3-Form kalite birimine teslim edilir.



SÖZEL / FİZİKSEL ŞİDDETE MARUZ KALDIM NE YAPACAĞIM?

1-Personelimiz sözel veya fiziksel şiddete maruz kaldığı durumda ( BEYAZ KOD )  en yakın telefondan 1111 arar ve telefonu cevaplayan güvenlik görevlisine birimini adını soyadını ve olayın ne olduğunu kısaca belirterek BEYAZ KOD bildirimi yapar. Ekip en fazla 3 dakika içerisinde olay yerine ulaşır.

2-Personelimiz hastanemizde bulunan Çalışan Sağlığı ve Güvenliği Birimi Sorumlusu             ( Hafize TURGUT  ) ile görüşerek de Beyaz Kod bildirimi yapabilir.

4-Personelimiz sözel – fiziksel şiddete maruz kaldığı durumda ( BEYAZ KOD ) cep telefonundan 113 numarasını tuşlayarak da Beyaz kod bildirimi yapabilir.

5-Personelimiz sözel – fiziksel şiddete maruz kaldığı durumda ( BEYAZ KOD ) internet üzerinden “wwww.beyazkod.saglik.gov.tr” adresinden beyaz kod bildirimi yapabilir.            

6-Çalışan Sağlığı ve Güvenliği birimi;  Personelimizden olay ile ilgili ve olayı anlatan bir Tutanak aldıktan sonra; Personelimizin   BEYAZ KOD OLAY BİLDİRİM FORUMU ve İSTENMEYEN OLAY BİLDİRİM FORMU’nu  da doldurmasını sağlar.

7-Form kalite birimince teslim alınır ve işlemler burada devam eder.




HASTA DÜŞMESİ DURUMUNDA !!

1-Hastanemizde hasta düşmelerinin önlenmesine yönelik tedbirler alınmaktadır. Tüm alınan tedbirlere rağmen hasta düşmesi gerçekleştiğinde, ilgili personelimiz ilk önce hastaya gerekli ilk müdahaleyi yapar. Birim sorumlusuna ve hastanın doktoruna bilgi verilir.

2-HBYS üzerinden veya kalite klasöründe bulunan İSTENMEYEN OLAY BİLDİRİM FORMU’ nu doldurur.

3-Kalite Birimi tarafından Düzeltici – Önleyici Faaliyet ( DÖF ) Formu doldurulur.

4-Kalite birimi Düzeltici – Önleyici Faaliyet ( DÖF ) Formu ile ilgili işlemleri takip eder. “ Hasta Güvenliği Komitesinde ” gerekli bilgilendirmeyi komiteye sunar.





RENKLİ KODLAR NELERDİR?

MAVİ KOD ( 2222 ):Acil tıbbi müdahaleye ihtiyaç duyan hastalar, hasta yakınları ve tüm hastane personeline en kısa sürede müdahale edilmesini sağlayan acil durum yönetim aracıdır. Oluşturulan bir çağrı sistemi aracılığıyla sağlık çalışanı tarafından verilen kod, hastanede karşılaşılacak solunum veya kardiyak arrest durumlarında, müdahalenin en hızlı ve etkin şekilde yapılmasını mümkün kılmaktadır.

PEMBE KOD ( 3333 ):Sağlık kurum ve kuruluşunda bebek ya da çocuk kaçırma riski ve/veya eyleminin söz konusu olduğu durumlarda zamanında müdahale edilmesi amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur.

BEYAZ KOD ( 1111 ):Sağlık kurum ve kuruluşunda görevli personele yönelik şiddet riski/girişimi varlığında ya da şiddet uygulanması halinde, olaya en kısa sürede müdahalenin yapılması amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur.

KIRMIZI KOD: Sağlık kurum ve kuruluşlarında çıkabilecek herhangi bir yangın tehlikesi halinde, yangına en hızlı şekilde müdahale edilerek oluşabilecek tehlikeleri ve zararları en aza indirmek ve/veya önlemek amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur.

Bu dört renkli kod dışında personelin bilmesi gereken, anons olarak duyurulan diğer renkli kodlar:

TURUNCU KOD:Tehlikeli madde sızıntısı / yayılması ( KBRN )

MOR KOD:Acil Müdahale Planı Aktivasyonu ( HAP )

SİYAH KOD: Bomba tehdidi

TURKUAZ KOD:Dış toplu yaralanma

GRİ KOD: Saldırgan kişi silahlı kişi, aktif ateş edilmesi veya rehine durumu

SARI KOD:Tahliye

YEŞİL KOD: Acil durum sonlandırma






FİGÜRLER NELERDİR VE NE İŞE YARAR?

Hastanemizde kullanılan figürler;

dusme.png Düşme riski yüksek olan hastalarda kullanılır.

yaprak.pngSolunum izolasyonunda kullanılan figürdür.

damlacik.pngDamlacık izolasyonunda kullanılan figürdür.

temas.pngTemas izolasyonunda kullanılan figürdür.

 kateter.png   Hastada yüksek riskli katater olduğunu gösteren figürdür.  Hastanın tedavisi esnasında hasta odasında bulunan figür skalasına yapıştırılır. Hasta sevki veya transferinde, hasta sevk formu / hasta transfer formuna iliştirilerek kullanılır.






İSTENMEYEN OLAY BİLDİRİMİ NEDİR VE BİLDİRİMİ NASIL GERÇEKLEŞTİRİLİR?

İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi (Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)):

Kurumsal işleyişte ve güvenlik kültüründe aksayan yönleri tespit edip, sistemde gerekli iyileştirmelerin yapılmasını ve hataların tekrarlanmamasına yönelik önlemlerin geliştirilmesini sağlamak amacıyla kurulmuş sistemdir.

 

Gerçekleşen İstenmeyen Olaylar;

HBYS Sistemi üzerinde bulunan İstenmeyen Olay Bildirim Sistemi üzerinden Çalışan Güvenliği, Hasta Güvenliği veya Ramak Kala Olay Bildirim sekmeleri üzerinden veya İstenmeyen Olay Bildirim Formu doldurulup İdari Katta bulunan İstenmeyen Olay Bildirim Kutusuna atılarak bildirilmektedir.

Yapılan bildirimler, Kalite Yönetim Birimi tarafından değerlendirilerek ilgili bölüm kalite sorumlusu veya komitelere (Hasta Güvenliği, Çalışan Güvenliği Komitesi vb.) iletilir. Gerekli durumlarda DÖF açılarak takiplerini yapılır.





HASTA BİLEKLİKLERİNİN KULLANILMASI

Kimlik tanımlayıcı bileklikte;

Hastanın; Adı Soyadı

                 Protkol Numarası

                 Doğum Tarihi(gün/ay/yıl) bulunmalıdır.

Kol bandı olarak her hasta için beyaz renk kullanılır. Hastanın bilinen bir alerjisi var ise kırmızı renk kol bandı takılır. Sonradan tespit edilirse mevcut bileklik kırmızı bileklik iledeğiştirilir. Psikiyatrik problemleri olan hastaya hastane idaresinin belirlediği yeşil renkli kol bandı takılır.(Hasta hem alerjik hem psikiyatrik problemi, vb olan bir hasta ise ikincil problem dosyada belirtilir ve hayati önemi olan kol bandına öncelik verilir).




DOKÜMAN YÖNETİMİ SİSTEMİ NEDİR?

Hastanemizde dokümantasyon, Yazılı Düzenlemelerin Yönetimi ve Dokümanların Kontrolü Prosedürüne (DY PR 01) göre uygulanmaktadır.

Dokümantasyonda dikkat edilmesi gerekenler:

-HBYS üzerinde bulunan güncel formlar kullanılmalıdır,

-Herhangi bir doküman değişikliği yapılmak istendiğinde veya yeni form oluşturulması gerektiği durumlarda ilgili bölüm kalite sorumlusuna ulaşılarak Kalite Birimi ile işbirliği içerisinde formların oluşturulması veya tekrar revize edilmesi sağlanmalıdır,

-Hastanemize ait olmayan formlar kullanılmamalıdır,

-Hastane panolarının dışında herhangi bir yere kağıt, bildiri, poster vb asılmamalıdır.