1.AMAÇ: Hasta ve hastanın yasal
temsilcisinin bakım kararlarına etkin katılımının sağlanması, planlanan bakım
ve tedavi ile ilgili yeterli, açık, anlaşılır bir şekilde ve dilde
bilgilendirilmesi, karar verme ve tedaviye katılımlarının desteklenmesi,
gerekli onaylarının hasta veya hastanın yasal temsilcisi tarafından verilmesi
için hastane kurallarının ve yöntemlerin tarif edilmesidir. Bir insanın kendisiyle ilgili konularda, kendi değerlerine
dayanarak kararlar vermesine ve bu kararlar doğrultusunda uygulamalarda bulunması
Etik İlkesine uyulması hedeftir.
2.KAPSAM:
Hastanemizdeki
tüm sağlık çalışanları
3.KISALTMALAR
4.TANIMLAMA:
Yetkin Yetişkin: Karar verme kapasitesi olan 18 yaş
üstü veya 18 yaş altı olup karar verme konusunda yetki sahibi olan kimse.
Karar Verme Kapasitesi: Doktor tarafından hastalık ve
tedavi seçenekleri konusunda verilen bilgileri anlayabilme, bu konuda
konuşabilme ve yorum yapabilme yetisi.
Yasal Yetkilendirilmiş Kişi: 15-18 yaş arası olup evli, hamile
ya da mahkeme tarafından erginliği kabul edilmiş olan, ailesi ya da vasisinden
bağımsız olarak kendisine uygulanacak cerrahi ya da tıbbi tedaviye onay verme
konusunda kapasite ve yeterliliğe sahip olan kimse.
Vasi: Vesayeti altındaki 18 yaş ve üstü
olup ergin ya da kanuni yeterliliği olmayan kişilerin tıbbi bakımı konusunda,
onay verme yetkisine sahip mahkeme tarafından atanmış kimsedir.
Yasal Temsilci: Vasiyet altındakiler için vasi, reşit olmayanlar için anne
– baba, bunların bulunmadığı durumlarda 1. derece kanuni mirasçılar, (1.sırada
eş, 2.sırada anne baba, 3.sırada 18 yaşını geçmiş çocuklar, 4.sırada kardeş,
5.sırada atanmış vasi, 6.sırada atanmış yasal temsilci) yer alır.
Şahit: Hukuken
sorumlu kişi adına şahitlik yapma vasıflarına sahip bir ikinci kişi.
1.0
SORUMLULAR:
Tüm sağlık çalışanları
2.0
FAALİYET AKIŞI:
1.Genel:
1.1. Hastanemizde hastaların kabulünde kurumun hastaya yatışı kabulünün tanımlandığıOnay
Formu alınır.
1.2.Alınan tüm
bilgilendirilmiş onamlarda kişiye, hastaya saygı ilkelerine bağlı kalınarak
yapılacak olan işlem ile ilgili detaylı, anlaşılır ve izin kapsamını tanımlayan
bilgilendirme yapılır.
1.3.Yapılan bilgilendirmedeki amaç hastanın ve / veya hasta yakının bağımsız
karar vermelerinin sağlanması, hasta
haklarının korunması ve alınan kararın sorumluluğunun paylaşılmasıdır.
1.4.Hastanın Bilgilendirilmiş Onam
sonrasında iyice düşünerek durumunu tam olarak kavradıktan sonra karar vermesi
gerektiği hasta ve yakınına bildirilir
1.5.Hastanın önerilen işlemi kabul etmemesi
durumunda kurumun diğer olanaklarından faydalanabileceği hatırlatılır.
1.6.Hasta veya Yasal Temsilcisi onam
vermiş olsalar bile herhangi bir aşamada onamlarını geri çekebilecekleri
hatırlatılır.
1.7.Yetersiz
olan hasta adına onay verecek olan kişinin yetki ve yeterliliği konusunda şüphe
duyulması halinde başhekimliği danışılır.
1.8.Hasta vekilinin fiziksel olarak
mevcut olmadığı durumlarda onam telefonla alınabilir. Bu durumda en az iki
çalışanının tanıklığı gerekir ve bu durum onam formunda yazı ile tanımlanır.
2.İşleme Özel Onam Formlarında
Bulunması Zorunlu Başlıklar:
2.1.Hasta ve yakınlarının işleme özel bilgilendirmeleri yapılır
iken verilen bilgiler net olarak onların anlayabileceği format ve dilde
yapılır.
2.2.Hastanın veya yakının anlaması için çizimler, şekiller ve
maketler kullanılabilir.
2.3.Bilgilendirme minimumda;
ü Hastanın genel durumu
ü Tedavi süreci
ü Bakım Uygulamalarının Seyri
ü Yapılması planlanan her türlü tıbbi müdahale
2.4.İşlemi uygulayacak olan doktor de Bilgilendirilmiş Onam Formunu
imzalayarak bilgilendirmeyi yaptığını onaylar.
3. Fiyat ve Yatış Bilgisinin
Verilmesi:
Hastanın
kuruma kabulünde hastanın finansal zorunlulukları konusundaki açık
bilgilendirme hasta yatış elemanları tarafından yapılarak Onay Formunda bilginin
verildiği belirtilir(Acil durumlar hariç) ve bilginin verildiğine dair imza
alınır.
4.Karar Verme ve Onamda Yeterli
Olarak Tanımlananlar;
4.1.Hastanemizde sağlık bakımı sunanlar, çocuk ya da karar verme kapasitesi
yetersiz olan hastalarda, karar verme yetkisine sahip yetkili, hasta yakınının
yeterliliğini göz önünde bulundurur.
4.2.Hastanın kendi bakımı ve tedavisi hakkında karar verecek durumda olmaması
halinde yerine karar vermeye yetkili bir kişi belirlenir ve hasta kayıtlarına
not edilir. Karar verme yetkisini alabilecek kişiler aşağıda belirtilmiştir;
- Yetkin Yetişkinler
- Yasal Yetkilendirilmiş Kişiler
- Vasi olarak tayin edilmiş
kişiler
- Yasal Temsilciler
- Silahlı
kuvvetler personeli
5.Karar Verme ve Onam Almada
Yetersiz Olarak Tanımlananlar:
- 18 Yaşından Küçük Kimseler
- Akli dengesi Yetersiz Olanlar
- Vasi veya vesayet altında
olanlar
- Temyiz kudretini kaybetmiş
olanlar
6.Alınması Zorunlu Onamlar: Hastanemizde
·
Cerrahi ya da invaziv girişim öncesi
·
Anestezi ve Sedasyon Öncesi
·
Kan ve Kan Ürünleri Kullanımı Öncesi
·
Yüksek riskli tedavi ve işlenmeler öncesi Bilgilendirilmiş Onam alınır.
7.Onam Alınmasına Engel Durumlar Ve Onam Almadan İşlem
Yapılabilecek Durumlar:
A.Hastanın şuuru kapalı olarak kuruma
getirilmesi ve yanında yasal temsilcisinin bulunmaması
Hastanın şuuru kapalı ve yanında yasal temsilcisi yok ise
iki uzman doktorun imzalaması ile işlem gerçekleşebilir.
B.Hastanın Yapılacak İşlemi Kabul Etmemesi
Hasta veya hastanın yasal temsilcisinin yapılacak işlemi
kabul etmemesi halinde Tıbbi İşlemi Red Formu doldurularak işlemin
sorumluluğunu almaları sağlanır.
ü Doğal Afet
ü Savaş Anı
ü Toplu Kazalarda
ü Kişinin yaşamsal tehlike altında
olduğu acil durumlarda, onam verebilecek yasal temsilcisi yoksa
ü Acil durumlarda bilgilendirilmiş
onam alınmadan işlem gerçekleştirilir.
8.Bilgilendirme Yapmak ve Onam Almak İle Yetkilendirilmiş
Kişiler:
·
İşleme
özel Bilgilendirme ve Onam Hastanın Doktoru tarafından alınır. Her tür Bilgilendirilmiş Onam
doktor tarafından onaylanır.
·
Bilgilendirilmiş
Onam Formları; Tarih ve Saat:
Hasta ya da Yakını tarafından
imzalanarak onaylanır.
9.Hasta sorumlulukları:
Hastane Kurallarına Uymak
* Hastalarımız; hastanenin kural ve uygulamalarına uymakla yükümlüdür.
* Hastalarımız, randevulu hizmet veren birimden yararlanıyorlarsa, randevunun
tarih ve saatine uymaları ve değişiklikleri ilgili yere bildirmeleri gerekir.
* Randevu zamanına bağlı kalmalı ve gecikmeleri önlemeli, gecikme olduğu
durumlarda diğer hastaların önce görülmelerini sağlayarak kuruma yardımcı
olunmalıdır.
* Hastalarımız; hastane personeline, diğer hastaların ve ziyaretçilerin
haklarına saygı göstermelidir. Bakım ve rehabilitasyon sürecinde, sağlık
çalışanları ile işbirliği içinde olmaları gerekir.
Sağlık
Çalışanlarını Bilgilendirmek
*
Hasta; sağlığıyla ilgili şikâyetlerini, daha önce geçirdiği hastalıkları,
yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı
ilaçları ve tüm sağlığı ile ilgili bilgileri
tam, eksiksiz vermelidir.
* Ad, soyadı, adres, telefon, kayıt numarası gibi temel bilgilerin değişmesi
durumunda kurumu bilgilendirmelidir.
Sosyal Güvenlik Durumu
* Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri
zamanında bildirmek durumundadır.
* Hasta; sağlık karnesinin (SGK, Yeşil Kart vb.) vizesini zamanında yaptırmak
durumundadır.
* Hasta; tedavi nedeni ile yapılan uygulamalar için ödemesi gereken miktarı
kurumun belirlediği süre içerisinde ödemekle yükümlüdür.
* Acil, hemen müdahale ve tedavi gerektiren durumlarda hasta veya kanunen
yetkili temsilcisi, hastanın kurumundan alacağı yazıyı en kısa zamanda
kurumumuza teslim etmelidir.
Planlanan Tedaviyi Reddetme
* Hastaların planlanan tedaviyi reddetmeleri veya doktorun talimatlarına
uymamaları halinde doğacak sonuçlardan kendileri sorumludur.
Tedavisiyle İlgili Önerilere Uymak
* Her hasta, tedavisinden sorumlu yetkili doktor tarafından önerilen tedavi
planına uymakla yükümlüdür.
* Hastalarımız, öngörülen tedavi planlarına uymak ve yetkili doktorun
talimatları doğrultusunda, hemşireler ve ilgili sağlık personelinin, bakım
planını yerine getirmesini kabullenmekle de yükümlüdür.
* Tedavi ve izlem sürecinde karşılaştıkları beklenmedik gelişmeleri hastanın
bakımından sorumlu kişilere bildirmelidir.
Hastanemize başvuran hasta ve hasta yakınları, diğer hastalara ve
sağlık çalışanlarının haklarına da saygı duymalıdır.
Hasta Mahremiyeti
Yapılan her
bilgilendirmede hasta odaya tek olarak alınır hastanın istemi dâhilinde yakını
konuya dâhil edilir bilgi esnasında odada diğer kişilerin bulunmasına izin
verilmez.
Hasta ile ilgili
olumsuzlukla karşılaşıldığı zaman hastanın
kendi hekimi konuyu açıklar